Aula_close Layer 1

Mål for samspil mellem SFO'ens pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejde mellem skole og hjem

SFO er en vigtig del af skolens samlede virksomhed, derfor er det af stor betydning, at der er et godt samarbejde imellem skole og fritidsdelen. Det er vigtigt for barnet, at de genkender sig i begge afdelinger, og at de mærker, at de to enheder spiller sammen. Vi vægter højt, at SFO er barnets fritid, hvor barnet er selvbestemmende og har mulighed for at vælge, hvem de vil være sammen med og hvilke aktiviteter, de vil være en del af.

Vi arbejder ud fra et barnesyn, som siger, at ”børn lærer af og med hinanden”. Derfor vægter vi børnefællesskabet meget højt, og det som foregår i dette. De voksne skiftes imellem at være aktive medspillere og at gå bagved og foran i samspillet med og imellem børn.

Vi skaber tryghed med, at det er kendte voksne i SFO’en, som også er en del af skoledelen. Børnene kender de voksne og er trygge ved dem og kender deres værdier og tilgang, fordi de også møder dem i skoletiden. Vores erfaring er, at hvis vi skal bibeholde børn i 3. klasse i SFO, så skal de noget andet end de andre. Derfor har vi valgt at ???

Vi har indrettet et bedstemorrum, som er et rum med gamle møbler, og hvor rammen lægger op til, at her er man i gang med stille aktiviteter. Det kan være højtlæsning, en omgang skak, sidde og strikke eller lave lektier. Vi vægter højt, at der er plads til at fordybe sig, og at man kan trække sig fra det store fællesskab, hvis man har behov for at være lidt selv eller bare at være et sted, hvor der er ro.

Vi har to aktiviteter om året, hvor forældre og søskende bliver inviteret med. Det er til sommerfest, hvor vi har en del sjove aktiviteter udendørs, hvor alle kan være med, både store og små. Derudover bliver der tændt op i bålet, hvor der er mulighed for at grille pølser og lave snobrød.

Vi arbejder meget med, at børnene lærer noget omkring traditioner og at understøtte en viden omkring årstider, og hvad der hører til de forskellige årstider. Man kan tydeligt se i SFO’ens lokaler, hvilken årstid eller højtid, vi er i. Det kan man se igennem børnenes udsmykning og kreative evner, som kommer til udtryk i indret­ning og i fællesrummene.

Vi vægter at have en god dialog med forældrene, og vi snakker sammen, omkring hvordan vi bedst understøtter barnets udvikling og trivsel. Det er vigtigt for barnet, at de kan mærke, at forældre og personale snakker sammen og er afstemt.