Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier

Værdier for SFO Galaxen

 

Fællesskab

Vi ser fællesskab som vores primære mål i SFO’en – at børnene føler sig som en del af noget. I et trygt fællesskab med anerkendende og troværdige voksne skabes der mulighed for udvikling og at lære igennem fejl og succeser. I vores SFO lægger vi stor værdi i, at man har respekt for forskellighed, og at der er plads til alle. Fællesskab er det vigtigste for vores SFO.

Igennem leg og kreative aktiviteter skaber vi fællesskaber for børn, hvor de voksne motiverer med skiftevis at gå foran, ved siden af og bagved barnet. Vi lader os inspirere af børns fantasi, og hvad de er optaget af, når vi arbejder med aktiviteter i fællesskabet

 

Tillid

Vi arbejder med tillid igennem relations arbejdet. Tillid skabes ved, at barnet har en god relation til den voksne. Det er altid den voksne, der har ansvaret for at opbygge en god og sund relation og skabe nogle trygge rammer for en sund udvikling. Et barn, der bliver set, hørt og forstået, opbygger tillid. Derfor arbejder vi med de tre overskrifter i vores tilgang til barnet. Tillid og respekt hænger uløseligt sammen og er hinandens forudsætning, så når du har fokus på det ene, så får du også det andet element med.

Vi tilbyder nogle rammer, der giver børnene et bredt udviklingsfundament, således at barnet har mulighed for at vælge en aktivitet, hvor de føler sig trygge. Vi har tillid til, at børn gør deres bedste, som de har lært, og vi vil igennem indlevelse og medinddragelse hjælpe dem videre på vej.

Det er vigtigt for os, at barnet har en følelse af at blive taget seriøst, og vi tænker, at det skaber troværdighed til hinanden – barn og voksen imellem. Det har stor betydning for et barns udvikling, at man arbejder inden for barnets nærmeste udviklingszone. Det vil sige, at man tilpasser forvent­ningerne, således at man ved, at barnet kan honorere de krav, der bliver stillet. Denne tilgang gør, at barnet får tillid til den voksne og føler sig tryg. 

Derudover er vi af den overbevisning, at det er gode voksenrelationer, som understøtter barnet i at skabe tillid til sig selv i aktiviteterne.    

 

Fordybelse

Vi arbejder målrettet med at skabe rum og plads til fordybelse. Og vi mener, at dette er med til at skabe meningsdannelse for børn. At få lov til at fordybe sig er med til at opbygge evnen til at koncentrere sig og skærpe ens opmærksomhed. Vi arbejder ud fra succeskriteriet, at det at være i flow, er med til at udvide børns følelsesregister og er absolut en god oplevelse, som er med til at styrke både børns selvopfattelse og at være i balance.

Vi er meget optaget af at følge barnets spor, hvor vi i praksis laver aktiviteter og skaber rum for, at børnene bliver i stand til at bygge på egne idéer og får en følelse af værdifuldhed. Den voksne skal være god til at opfange de signaler, børnene sender, og hjælpe på vej om nødvendigt, men også at kunne vurdere, hvornår der skal gives plads til udfoldelse uden voksen indblanding.

Vi har mange rum/værksteder i vores SFO for på den måde at kunne tilgodese så mange børns interesser som muligt. Det er vigtigt for os, at SFO’en er barnets fritid, og derfor skal der også være plads til at lave ingenting. Vi arbejder med at vække børns opmærksomhed og at gøre dem nysgerrige på nye og anderledes ting, således at de udvider deres horisont og tør prøve nye ting. Der skabes rum for mulighed for deltagelse, men også til at kikke, for så senere at have mod til at være en del af aktiviteten. De voksne arbejder motiverende og igangsætter tanker og muligheder for, at børn udvikles og trives.

Vi stræber hele tiden efter, at vores børn trives og har en oplevelse af at være en del af noget. Vi vurderer ud fra, om vi ser engagerede og deltagende børn, som indlever sig i aktiviteter og udstråler tilfredshed.

 

Vedholdenhed

Vores mindset er, at bump på vejen er naturligt og er sundt for et barn. Det er vigtigt, at man holder ud, tør slå sig og komme videre. Her er det de voksne, der skal skabe et miljø, hvor det er trygt og ok at fejle og at følge sine mål. Vi vil være opmærksomme på, at alle børn har brug for at opleve succes på trods af bump på vejen. Vedholdenhed er en naturlig udfordring i barnets udvikling og mange aktiviteter indeholder momenter af tålmodighed og vedholdenhed, hvor nogle børn bliver mere udfordrede end andre. Her er det vigtigt, at den voksne støtter og guider barnet igennem udvikling at opbygge vedholdenhed.

Ros og anerkendelse fra den voksne giver barnet mod og tryghed med at fortsætte med at turde fejle og springe ud i flere udfordringer. Det er vigtigt for os, at vi kan se, at barnet prøver igen, selv om det ikke lykkedes første gang.

 

Nysgerrighed

Vi ser børn som nysgerrige og undersøgende af natur og som en værdi i mødet med verden og sig selv. Nysgerrighed skaber grobund for udvikling og forandring. Vores mål er, at børn udvikler sig, således at de tør prøve noget nyt. Vi lærer dem igennem nye lege og aktiviteter at turde bevæge sig ud i det ukendte og nogle gange lidt utrygge. Vi vil gerne skabe børnefællesskaber, som skaber grobund for nysgerrighed, og som rummer børnenes medbestemmelse.

Vi sætter aktiviteter i gang, der vækker nysgerrighed og giver børnene lyst til mere. Børnenes nysgerrighed smitter af. Her er børnene ambassadører for hinanden. Det medvirker til, at de som ikke tør, begiver sig ud i aktiviteten, har én at spejle sig i. Vi vil gerne være med til at vække nysgerrighed hos barnet for dets egen formåen.

Vi følger børnene i deres interesse og udvikler deres nysgerrighed for at skabe mening i egen læring og udvikling. Vi igangsætter aktiviteter, hvor det er tilladt at være tilskuer, indtil man har mod til at prøve. Den aktive gruppe, som er deltagende, kan skabe nysgerrighed for de andre.

Børn lærer af og med hinanden.

 

Inddragelse

Formålet med at arbejde med inddragelse er at gøre børn selvstændige og nysgerrige. At gøre dem klar til at møde den store verden og trin for trin opbygge den robusthed, der gør, at de selv tør bevæge sig afsted på opdagelse. Det er vigtigt, at de voksne giver sig tid til at forklare barnet, hvordan tingene hænger sammen, på børne niveau, således at de udvikler deres sans for meningsdannelse. Det er vigtigt for børn, at føle sig som en del af et fællesskab og at kunne byde ind i fællesskabet med noget. Derfor har vi stor fokus på, at alle børn igennem leg og aktiviteter får en oplevelse af tilhørsforhold. De voksne kan guide deltagende i legen, således at man sikrer, at alle er en aktiv del af fællesskabet og er medbestemmende på en eller anden måde.

De voksne motiverer børnene og har en finger på pulsen i forhold til stemninger, og hvad der rører sig i børneflokken. Vi tilbyder nogle rammer med tryghed og tillidsfulde og tydelige voksne.