Overgang fra dagtilbud til SFO

Skolestartere

Vores første prioritet er, at børn og forældre får en god og tryg overgang fra børnehave til skolestart. I overgangen stræber vi efter at prioritere forældre- og børneinddragelse i vores planlægning for bedst at kunne imødekomme deres forventninger. Det er vigtigt for os at have et tæt og konstruktivt samarbejde med de kommende forældre og evt. samarbejdspartnere.

Læringsmiljø

• Læringsmiljøet sætter fokus på børnenes mulighed for gennem leg og aktiviteter i børnefællesskaber at opnå styrket robusthed.

Mål

• At skabe et sammenhængende lærings- og udviklingsforløb for barnet og børnegrupper i dagtilbuddet, SFO’en og indskolingen.
  • At barnet føler sig ventet og velkommen i det nye miljø.
  • At børnene føler sig trygge ved de nye børn og de nye voksne, samt får skabt relationer i den nye kammeratskabsgruppe.

• Der arbejdes med hensigtsmæssig holddeling og gentagelser.
  • Der er fokus på det enkelte barns personlige, sociale og faglige styrke, samt fællesskabet og relationerne børnene imellem.
  • Hvad kan hvert enkelt barn bidrage med til det store børnefællesskab?

Tiltag

• At barnet ses i relation med kendte voksne og børn inden skolestart.
  • Temadage for alle kommende skolebørn, som foregår i børnehaven og på skolen.
  • Der arbejdes med overgangsmarkører, således at barnet får en så tryg skolestart som mulig.
  • Vestre Skole har valgt at ansætte en pædagog, som udelukkende arbejder med overgangen.
    • Denne voksne er fast ude i børnehaverne fra oktober til april

Indholdet i skolestart læner sig op ad følgende kompetenceområder

• Sprog
  • Matematisk opmærksomhed